lördag 31 maj 2014

Födelsedagskalas

Idag skulle sonen på 6-årskalas med riddartema, dvs jag fick ett roligt projekt att ägna mig åt :-)

Mantel sydd i krossad velour och fodrad med satinfoder. Knäpps med kardborre istället för knytband som i orginalmönstret. Mönster från ottobre design. Manteln har hamnat lite på sniskan på bilden, men ni ser ju ungefär hur den ska se ut.

Riddartunikan är sydd i krossad velour efter eget mönster (knälängden x2 och axelbredd. Klipp
hål för huvudet, sen är den sydd i två lager med samma tyg på baksidan.) Applikation i silvertyg. Applikationen har jag ritat själv.

Tröja och byxa sydd i grå interlock efter mönster i ottobre design.

Skärpet är klippta filtbitar som är flätade och ihopsydda i ändarna.

Skölden är sydd av ett gammalt satinörngott. Applikation av silvertyg och stadgad med påpressbar bomull och två lager bordsfilt. Handtag på baksidan. Mönster från ottobre design.

Det enda jag inte hann att sy var väpnarluva, sonen ville ha det medan jag tyckte det blev bättre utan. Jag har iaf tyg till det om han vill ha det i ett senare skede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar